چاپ کردن این صفحه

کاشان آنلاین / نشست پرچالش شورای اسلامی شهر کاشان، صبح شنبه 11خرداد 98 با موضوع پاسخ شهردار به چهار سؤالِ چهار نفر از اعضای شورا در حالی برگزار شد که مرتضایی «فرماندار کاشان» نیز به عنوان میهمان در آن حضور

نشست زورآزمایی بر سر یک پروژه؛ شهردار و شورایی ها برای زیرگذر چه گفتند؟

دوشنبه, 13 خرداد 1398 ساعت 19:41

کاشان آنلاین /  نشست پرچالش شورای اسلامی شهر کاشان، صبح شنبه 11خرداد 98 با موضوع پاسخ شهردار به چهار سؤالِ چهار نفر از اعضای شورا در حالی برگزار شد که مرتضایی «فرماندار کاشان» نیز به عنوان میهمان در آن حضور داشت. محور نشست، پاسخ های ابریشمی راد «شهردار کاشان » به سؤالات «بیان زیر و بم پروژه زیرگذر- چرایی ادامه تولید برنامه کاشانه علی رغم حذف ردیف بودجه آن توسط شورا- چرایی واگذاری برخی زمین ها به پیمانکار طرح زیرگذر طرح، بدون مزایده – توضیح درباره مرکز تولیدات رسانه یی شهرداری و رفع ابهام موازی‌کاری آن با روابط عمومی شهرداری – بود.

ابتدای این نشست البته با پاسخ مکتوب شهردار به آن چهار سؤال همراه بود اما در ادامه نقد نسبتأ تند رسول زاده «رییس شورای اسلامی شهر» به عملکرد شهرداری در داستان پروژه زیرگذر و همچنین ادامه تولید برنامه کاشانه، و اظهارات هشت عضو دیگر شورا در همراهی و یا مخالفت با ادامه پروژه زیرگذر و توضیحات مجدد شهردار به ابهامات پروژه زیرگذر و سایر موارد مطروحه، نشست را به گفت و شنودی پرحاشیه بدل کرد.

نظر به اهمیت خبری این نشست، گزیده ی اظهارات شهردار، رییس شورا و همچنین هشت همکار دیگر وی در این  گفت و شنود رسمی از نظرتان می گذرد.

سعید ابریشمی راد «شهردار کاشان»:

خوشحالم امروز همه حرفها زده شد چون بنده به شفافیت اعتقاد دارم اما ظاهرأ من امروز برای پاسخگویی و حتی توضیح درباره سه سوال نیامده بودم چون روند نشست طوری بود که گویی اعضای شورا باید اختلافات خود را حل کنند. هر چند جلسه امروز با ماده 83 قانون شورا که ناظر به روند و سیر سؤال شورا از شهردار است مطابقت نداشت، اما بنده به جهت ایراد توضیح و روشنگری درباره سه یا چهار سؤال در محضر دوستان حاضر شدم. بنده وامدار هیچ جریان و گروهی نیستم و روی هیچ پروژه یی هم که مصوبه شورا را دارد مانند زیرگذر تعصب ندارم و صرفأ اجرای مصوبات شورا بر اساس منافع شهر و مردم را با همه توان بر عهده دارم. هر جا تعصب باشد، عقل تعطیل می شود. برایم عجیب است که در این یک سال، رییس محترم شورا یک بار از من نخواستند کارشناسان و مشاوران پروژه زیرگذر را به ایشان معرفی کنم تا در جریان روند کار قرار گیرند اما بعد از نامه هایی که بر تصویب پروژه از سوی شورا اشعار دارد، با آن مخالفت می کنند. شورای محترم شهر بنا به نامه دوم خرداد 98 به امضای رییس شورا با الزام به اصلاح و جابجایی دو ماده در قرارداد، موافق کلیات پروژه کریدور غیرهمسطح – زیرگذر- بود، اما به شکلی عجیب و غریب، امروز و 10 روز بعد از آن نامه می گوید کلأ! با پروژه مخالف است. هر جا تعصب باشد، عقل تعطیل می شود.

در مورد برنامه کاشانه، طبق مصوبه شورا، کد «ردیف بودجه» آن برای سال جاری حذف شد. این که شهرداری با بهره گیری از نیروها و داشته های خود و خودداری از عقد قرارداد با بخش خصوصی، کاشانه را روی آنتن می برد، تخلف از مصوبه شوراست؟ وانگهی، چند بار از دوستان شورا برای بازنگری و تدوین موارد محتوایی در برنامه کاشانه دعوت کردیم اما آنها عدم حضور را به پذیرش دعوت ما ترجیح دادند. الان برای بنده سؤال است که شهرداری در مورد کاشانه، کجا از مصوبه شورا تخلف کرده است؟

اگر هر روز گروهها و مجموعه هایی بخواهند با ارسال شکایات بی دلیل و موهوم در مسیر پروژه سنگ اندازی کنند، این طرح طی 20 سال آینده هم به اتمام نمی رسد. در کدام ادوار قبلی شورای شهر کاشان، شهردار این گونه شفاف و با جزییات همه موارد پروژه ها را توضیح می داد؟ هم از طریق کاشانه، هم در نشستهای خبری و هم در رسانه مکتوب شهرداری زیر و بم پروژه به مردم بارها و بارها توضیح داده شده. از روز نخست کارم در سمت شهرداری کاشان این روزها و این موارد اختلافی و این چالش ها را پیش بینی می کردم، اما حتی با بیشتر شدن این کشمکش ها هم، اهل استعفا نیستم و تا پایان مدت قانونی، در خدمت مردم کاشان خواهم بود.

علی رسول زاده «رییس شورای اسلامی شهر کاشان » :

تاکنون با دو جریان تأثیرگذار شهر، در سه دوره شورا حاضر بوده ام اما همیشه به سه اصل قانون- مصلحت شهر و مردم - ایفای وظایف قانونی پایبند بوده ام. قبلا اگر در مورد برخی قضایای شهری مصلحت سنجی و سکوت می کردم، از این پس می خواهم با مردم شفاف تر باشم. 40 سال از انقلاب گذشته اما متأسفانه در شهر ما بر خلاف شهرهای دیگر، تحمل نظر مخالف و جنبه ی پیروزی در یک رقابت انتخاباتی وجود ندارد. ما نتوانستیم همدیگر را بپذیریم و کار مشترک و همگرایی را در اینجا معنا کنیم.

بنده به صراحت می گویم که در انتخاب شهردار فعلی تأثیرگذار بودم و فارغ از عضویتم در فلان جریان، از وی حمایت کردم اما از ایشان گله مندم که چرا در موضوع برنامه کاشانه که شورا مخالف ادامه تولید برنامه بود، بر خلاف مصوبه شورا عمل کرده و ما را دور زدند. درباره پروژه زیرگذر هم جزییات پروژه تاکنون به اطلاع بنده نرسیده. تنها نایب رییس شورا در جریان برخی مفاد قرارداد ایجاد زیرگذر بود. به نظر می رسد جناب شهردار تک محور هستند. من بر اساس حسن نیت با آغاز پروژه موافقت کردم اما چون نه هزینه آن مشخص است و نه ابعاد مختلف فنی - تخصصی و اجتماعی اش نامعلوم، با ادامه آن مخالفم.

علی رضا پورعسگری «عضو شورای اسلامی شهر کاشان» :

حق شورای شهر سوال از شهردار است و بنده هم دوره قبلی از شهردار سوال کردم که به هر حال ایشان جوابهایی داد. بهتر است منصفانه گفتگو و به فکر منافع شهر باشیم. این را بدین جهت عرض کردم که یکی از دوستان همکارِ مخالف این طرح، پس از عقد قرارداد انجام پروژه با قرارگاه خاتم، با فرمانده این قرارگاه تماس گرفتند و به ایشان گفتند اینها – طیف شهرداری – اصلاح طلب هستند و شما اصولگرا و بهتر است با آنها کار نکنید! به این همه اکتفا نکرده اند و چند بار با مقامات مختلف تماس گرفته اند تا پروژه دچار مشکل شود! آیا اینها سنگ اندازی نیست؟

علی هاشمی طاهری «عضو شورای اسلامی شهر کاشان»:

جزییات و ریز پروژه زیرگذر در صحن علنی شورا مطرح نشد. ما نمی دانیم منابع مالی این پروژه چقدر است. دوستان از اول این شورا، طیف اقلیت را بازی ندادند. از ما مشورت نگرفتند در حالی که روز اول کار آقای ابریشمی به ایشان گفتیم با شما مخالفیم اما به احترام رأی مردم و اصل همکاری از شما حمایت می کنیم.

با صددرصد پروژه زیرگذر مخالفم چون هم هیچ مصوبه ای ندارد و هم شهرداری دارای سه ماه بدهی به کارکنانش است. به جای پروژه زیرگذر با 200 میلیارد هزینه، کنارگذر را با حدود 30 میلیارد تکمیل کنند که به صرفه تر است و با عبور خودروهای سنگین بخشی از ترافیک مدخل کاهش می یابد. برای کاهش بیشتر ترافیک هم، ترمینال اتوبوس های بین شهری را به میدان صنعت منتقل کنند. داستان میدان مدخل که در آن برج رضوی ها خراب شد، هم با اصلاح هندسی حل شدنی است.

عفت پدرام فر «عضو شورای اسلامی شهر کاشان»:

متأسفانه گاهی اوقات در روند تصمیمات شهرداری و عزل و نصبهای این نهاد، جناح بندی و دیدگاههای سیاسی دخالت دارد. ما هم نماینده مردمیم و می خواهیم شهرمان لوکس و مدرن و در عین حال آرام و مناسب زیست عمومی باشد اما سؤالم از شهردار این است که آیا اولویت شهر ما پروژه هزینه برِ زیرگذر است؟ آیا صرفه و سود پروژه برآورد شده است؟ میگویند بالای 70 میلیارد اما حدود 200 میلیارد هزینه این پروژه است.

هیچ کس با یک پروژه ی دارای طرح و نقشه خوب مخالف نیست اما در شرایط اقتصادی مطلوب و بدون بحران تورم. آیا با زیرگذری که از یک طرف پایین بروی و از یک طرف بیایی بالا، مشکل ترافیک شهر حل می شود؟ چرا با تغییر شکل هندسی  میدان مدخل و هزینه کمتر کار را پیش نمی برید؟ این سؤالات آیا چوب لای چرخ گذاشتن است؟ یکی از همکاران گفت 90 درصد مردم به این طرح احسنت می گویند، پس آن 90 درصدی که پیش ما از پروژه گله می کنند از کجا آمده اند و مردم کجا هستند؟! بله، ما هم میگوییم کار با تأنی پیش برود و مثل داستان خیابان امیریه نشود، اما در کدام جلسه رسمی شورا، ابعاد مختلف پروژه زیرگذر برای همه شرح داده شد؟

مجید شمس «عضو شورای اسلامی شهر کاشان»:

عجیب است که طی هشت ماه، هفت مرتبه روی پروژه زیرگذر در شورا بحث و بررسی و گفتگو شد. همه جوانب سنجیده شد، موافقت شورا هم تصویب گردید اما باز هم دوستانی ساز مخالف میزنند و گویا از اساس با هر پروژه ی شهری در این دوره مخالف اند. قانون می گوید پس از تصویب یک طرح و لایحه در شورا تا 6 ماه نمی توان در موردش بازنگری کرد. 10 روز پیش نامه موافقت شورا با اجرای پروژه و با امضای رییس به مقصد شهرداری ارسال شد اما اکنون حرفهایی دیگری می شنویم.

خوشبختانه همه دم از مردم و مهم بودن بیت المال و کار برای مردم می زنند اما سوال من این است چرا دوستان مخالف پروژه زیرگذر سر ماجرای حیف و میل بیت المال در خیابان امیریه واکنش نشان ندادند؟ آیا آن همه هزینه در فرودگاهی که ربطی به شهرداری نداشت و در مصلا و بدون مجوز و غیرمسولانه 13 میلیارد هزینه توسط شهردار قبل، تخلف نبود؟ چرا دوستان مخالف پروژه زیرگذر در این موارد ساکت بودند؟

آیا این دوستان در این دو سال قدمی برای رفع مشکل حسابهای مسدود شهرداری برداشتند؟ آیا برای پرداختن دیون و معوقات شهرداری راهکاری دادند یا مرتب سنگ اندازی کردند؟ چرا مخالفان طرح، برای شنیدن نظر کارشناسان پروژه به کمیسیون عمران نیامدند؟ به جرأت میگویم شهردار فعلی، تنها شهرداری است که با همه اعضای شورا – 9 نفره – کار می می کند. پروژه زیرگذر امضای موافقت همه اعضای شورای شهر را دارد. کجای پروژه زیرگذر 200 میلیارد هزینه دارد؟چرا دوستان صادقانه حرف نمی زنند؟

مصطفی کردمیل «عضو شورای اسلامی شهر کاشان»:

طی 10 سال و دردوره سه شهردار، کارشناسان خبره به این نتیجه رسیدند که چاره گشودن گره ترافیک میدان مدخل کریدور غیرهمسطح است. بارها در کمیسیون عمران شورای فعلی، این پروژه با حضور مشاورین فنی و با توضیحات جامع و کامل فنی به بحث گذاشته شد اما خبری از منتقدان طرح علی رغم دعوت از آنها نشد. در آخرین نشست کمیسیون فنی با موضوع زیرگذر سه عضو شورا بیشتر حاضر نبودند.

چرا آقای رضوی با آن سابقه فنی و عمرانی در کمیسیون فنی با موضوع زیرگذر حاضر نشدند؟ دوستان در آن جلسات سؤالات خود را طرح نکردند و الان که موافقت شورا با پروژه اعلام شده، درباره آن طرح سؤال کرده اند! آیا اینها چوب لای چرخ پروژه نیست؟ 90 درصد مردم در برخوردهای‌شان با ما، به این طرح که برطرف کننده‌ی سالها معضل ترافیک مبدأ ورودی شهر است، احسنت می گویند.

مهدی ناظم رضوی «عضو شورای اسلامی شهر کاشان»:

طرح زیرگذر مجوز محیط زیست ندارد. سؤالم این است درختان جابجا شده در مسیر پروژه الان کجا هستند و چه مقدار آنها خشک و چه مقدار دوباره جوانه زده اند. شهرداری و مسؤلین پروژه تاکنون آنالیز و شبیه سازی کامپیوتری و برآوردی از هزینه کلی آن به ما نداده اند. حجم عظیم خاکبرداری به کجا منتقل می شود؟ آیا بهتر نبود به جای این پروژه هزینه بر و سنگین و دارای تأسیسات گسترده، به پروژه های نیمه تمام رسیدگی می شد؟

حسینعلی وکیل «عضو شورای اسلامی شهر کاشان»:

طرح زیرگذر سال 88 در زمان شهرداری آقای مدرس زاده در شرف پیگیری بود و تاکنون که سال 98 است، طی 10 سال و در زمان سه شهردار بر روی آن بارها توسط مشاوران حمل و نقل و کارشناسان ترافیک مطالعه و برنامه ریزی شده. نظر سه مشاور از جمله مشاورطرح های ترافیکی شهر اصفهان روی آن این بود که طرح زیرگذر در مدخل ورودی شهر کاشان اجرا شود. به نظر بنده این طرح، از اَبرپروژهای علمیِ ترافیکی در تاریخ شهر کاشان است.

این طرح در شورای ترافیک استان و شهرستان و همچنین شورای تأمین تصویب شده است. بارها آن را در کمیسیون فنی شورا پرزنته و روی آن بحث و بررسی صو.رت دادیم اما منتقدان همکارِ طرح در شورا، یک بار هم حاضر نشدند در این نشستها حاضر شوند و حرف کارشناسان را بشنوند و ایرادهای شان را آنجا مطرح کنند. طبیعی است تا نقشه ها برآورد و فاز یک تمام نشود، پیمانکار نمی تواند صورت هزینه یی از کل پروژه ارائه کند.

جا دارد از شرکتهای آب، گاز، برق و مخابرات که برای این طرح و جمع آوری شبکه های خود در مسیر طرح همکاری کرده اند تشکر شود. در مورد محل تخلیه خاک و نخاله جمع شده از مسیر پروژه، قرار است محلی در نزدیکی طرح انتخاب و خاک مورد اشاره به آن جا منتقل و با طراحی یک تپه بزرگ و بعد تبدیل آن به یک بوستان و پارک تفریحی اقدام شود.

علیرضا مفرح «عضو شورای اسلامی شهر کاشان»:

جناب شهردار؛ در زمان بررسی بودجه 98، در صحن شورا بحث هزینه 78 میلیاردی برای پروژه زیرگذر بود که اکنون نزدیک 100 میلیارد برای پروژه کادرسازی کرده یید و برای بقیه هزینه هم در آینده باید فکری کرد. کلأ چقدر برای مجموع پروژه پیش بینی می کنید؟آیا این طرح با این هزینه، مقرون به صرفه هست ؟آیا ارزش و فایده آن سنجیده شده یا نه؟ با شرکتهای تاسیساتی برق و آب و .. هم ظاهرأ توفقاتی برای گرفتن تخفیف هزینه جمع کردن شبکه های شان داشته ید که جمع آنها حدود 12 میلیارد و 400 میلیون می شود، آیا حجم این تخفیف و کاهش هزینه ها و مبالغش به شورا اعلام شده؟

گفته شده کارگاه پروژه 90 درصد پیشرفت داشته، ما دکل را دیده یم ولی مردم می پرسند کجاست و چرا شروع به کار نمی کند. آیا زمینهای ساوجبلاغ و شرکت ریستندگی که ظرف20-30 سال گذشته فروخته نشد، امیدی برای فروش آنها به برای پرداخت هزینه پروژه به پیمانکار، در آینده نزدیک هست؟ هنوز خاطره تلخ پرکردن خیابان امیریه با ضرر میلیاردی در ذهن همه ما هست، امیدوارم پروژه زیرگذر مثل داستان خیابان امیریه نشود.

خواندن 770 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)