fajr 98 1

تیتر اخبار

چه کسی آنلاین است؟

ما 67 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم
تشکلهای مذهبی وآئین یادبود

تشکلهای مذهبی وآئین یادبود (35)

مراسم عزاداری شهادت امام حسن عسکری(ع) درزیارت سلطان عطابخش ابن امام موسی کاظم ع کاشان برگزار شد .

این مراسم که توام با سخنرانی حجت‌الاسلام شیخ علی شیرخدایی استاد حوزه ومدیحه سرائی مهدی دزفولی برگزار شد قشرهای مختلف مردم با حضور دراین مجلس , ضمن عزاداری در سوک یازدهمین امام معصوم س آغاز امامت حضرت مهدی عج را تبریک گفتند .

امام حسن عسکری(ع) یازدهمین امام شیعیان است که ۶ سال امامت مسلمانان را عهده‌دار بودند. از زمانی که ایشان با فشار‌های متوکل عباسی به سامرا منتقل شدند، ارتباط حضرت (ع) با شیعیان در این شهر بسیار محدود شد و تنها از طریق تعدادی وکلای خاص‌شان امکان پذیر بود. اما با این حال، در همان فشار و خفقان شاگردانی تربیت کردند که هر یک در نشر و گسترش معارف اسلام و رفع شبهات دشمنان نقش مؤثری داشتند. شیخ طوسی (ره) شاگردان حضرت را بالغ بر صد نفر ثبت کرده است که در میان آن‌ها می‌توان به شخصیت‌های برجسته‌ای چون احمد اشعری قمی، عثمان بن سعید عَمْری، علی بن جعفر و محمد بن حسن صفّار اشاره کرد .

استاد دانشگاه و کارشناس مسائل مذهبی حوادث رخ داده از زمان امامت امام حسن عسکری(ع) تا زمان آغاز امامت امام زمان(عج) را تشریح کرد.     به گزارش خبرگزاری برنا؛ حجت الاسلام محمد نیکوکار گفت: امام حسن عسگری(ع)، یازدهمین پیشوای شیعیان در سال 232 هجری قمری در مدینه متولد شدند و دوران عمر ایشان 29 سال می باشد که 13 سال اول را در مدینه، 10 سال قبل از امامت و شش سال زمان امامت خود را در سامرا زندگی کرده اند.

وی ادامه داد: امام(ع) سه سال از دوران امامت شش ساله ی خود را در زندان سپری کردند اما این طور نبود که ایشان سه سال به طور مداوم در زندان باشند بلکه به دفعات بخصوص توسط معتمد عباسی زندانی شدند؛ به طوری که هر جریانی که اتفاق می افتاد و موجب ترس عباسیان می شد، امام(ع) را دستگیر و زندانی می کردند با این حال ایشان در طول سه سال باقی مانده اقدامات اساسی زیادی را برای شیعیان و مسلمانان انجام دادند.

وی توضیح داد: یکی از اقدامات مهم امام یازدهم(ع) ایجاد سازمان وکلا بود؛ یعنی ایشان افرادی را به عنوان وکیل به مناطق مختلف فرستاده بودند که هر کدام مستقل از سایرین فعالیت می کردند اما همه ی آنها به طور مستقیم با امام(ع) در ارتباط نبودند بلکه برخی نیز با واسطه با ایشان ارتباط برقرار می کردند و همچنین امام(ع) پیک واحدی داشتند که همه ی وکلا نامه امام عسگری(ع) را فقط از آن پیک می پذیرفتند نه فرد دیگر.

نیکوکار اظهار کرد: ارتباط غیرمستقیم، حرف های پشت پرده و اعمالی این چنین از جمله رویه های امام دهم و یازدهم(ع) بود که گویی ایشان می خواستند بدین طریق مردم را برای مواجهه با عصر غیبت آماده کنند مخصوصا اینکه امام یازدهم (ع) نیز مورد تهدید دشمنان و از نظر جانی در خطر بودند و امام هادی(ع) نیز همواره ایشان را از عموم مردم پنهان می کردند و فقط نزدیکان ایشان را امام بعد از امام هادی(ع) می شناختند.   وی افزود: این جریان موجب شد مردم پس از شهادت امام دهم(ع) امامت حضرت عسگری(ع) را انکار کنند اما ایشان به وسیله ی کرامات خاص خود به کرات امامت خود را اثبات کردند.

وی با اشاره به فلسفه ی لقب "عسگری" خاطرنشان کرد: آن حضرت(ع) و همچنین امام هادی(ع) در محیطی کاملا نظامی زندگی کردند و بر اساس شرایط سیاسی زمان لقب عسگری به ایشان دادند اما این ویژگی در وجود مبارک امام حسن عسگری(ع) نمود بیشتری داشت.

این مدرس دانشگاه تاکید کرد: امام(ع) در پنج سال آخر عمر خود به شدت از وجود حضرت مهدی(عج) محافظت و صیانت می کردند و ترتیبی دادند که هیچ کس از وجود مبارکشان خبردار نشدند چرا که به اذن خداوند و در اثر تقوا و پاکدامنی خود نرجس خاتون، جسم مادر آن حضرت نیز در زمان بارداری به گونه ای نبود که کسی به وجود فرزندی در بطنش پی ببرد؛ تا جایی که هنگام شهادت امام حسن عسگری(ع) نیز معتمد عباسی کسانی را فرستاد تا حتی کنیز امام(ع) را معاینه کنند تا اگر باردار بودند فرزندش را به قتل برسانند غافل از اینکه امام زمان(عج) آن زمان پنج ساله شده بود.   وی در خصوص نحوه ی شهادت امام یازدهم(ع) توضیح داد: ایشان در سن 28 یا 29 سالگی و در هشتم ماه ربیع الاول سال 260 هجری قمری توسط معتمد عباسی مسموم شده و به شهادت رسیدند اما ایشان قبل از شهادت به مدت چند روز به بستر بیماری افتادند و در این مدت خلیفه ی عباسی پزشکانی را به بالین ایشان می فرستاد تا گواهی دهند آن حضرت در اثر مرگ طبیعی از دنیا رفته است در حالی که هیبت والای ایشان در اثر سم به قدری افول کرده بود که واضح روشن بود؛ با این حال شیعیان در پاسخ به این شبهه تاریخی که می گویند شاید امام حسن عسگری(ع) در اثر بیماری از دنیا رفته اند، به حدیث امام صادق(ع) استناد می کنند که فرمودند: ما اهل بیت(ع) از دنیا نمی رویم مگر اینکه یا مسموم می شویم و یا با شمشیر کشته می شویم.   وی بیان کرد: زمانی که امام حسن عسگری(ع) به شهادت رسیدند، امام زمان (عج) پنج ساله بودند که دشمنان قصد داشاند ایشان را به شهادت برسانند و هنگامی که جان آن حضرت در معرض خطر قرار گرفت، اراده ی خداوند بر غیبت واقع شد و امام دوازدهم شیعیان در سرداب ناپدید شدند.

     نیکوکار اضافه کرد: در روایات آمده است که ابوالادیان پیک مخصوص امام حسن عسگری(ع) می گوید روزی امام(ع) نامه هایی را به من داد و فرمود این ها را به مداین ببر ولی هنگامی که بعد از ۱۵ روز به سامرا برگردی صدای ناله و شیون می شنوی؛ ابوالادیان می گوید من منظور امام(ع) را از این سخن دریافتم و سوال کردم پس از شما چه کسی امامت مسلمین و شیعیان را بر عهده خواهد داشت؟ امام(ع) فرمودند: کسی که این نامه ها را از تو طلب کند، کسی که بر پیکر من نماز بخواند و کسی که از محتوای کیسه خبر بدهد، بعد از من امام است.

وی ادامه می‌دهد: وقتی ابوالادیان به سامرا بازگشت از کوی و برزن صدای ناله و شیون شنید و سریع خود را به منزل امام(ع) رساند و دید جعفر، برادر امام حسن عسگری حضور دارد و مردم شهادت پدرشان را به او تسلیت و به عنوان امام زمام تبریک می گویند! ابوالادیان روایت می کند که من نیز نزدیک تر رفتم اما جعفر سراغ نامه ها را از من نگرفت.

این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: هنگامی که زمان اقامه ی نماز میت فرا رسید، خادم منزل امام حسن عسگری(ع) نزد جعفر آمد و از او خواست بر پیکر آن حضرت نماز بخواند؛ وقتی جعفر آماده ی اقامه ی نماز شد، طفلی گندم گون، با موهای پیچیده و گشاده دندان مثل پاره ماه بیرون آمد، سمت جعفر رفت و عبای او را کشید و گفت عمو تو کنار برو که من بر نماز خواندن بر پیکر پدرم سزاوارترم؛ آنگاه رنگ از چهره ی جعغر پرید و همان طفل نماز میت را اقامه نمود.

وی افزود: راوی می گوید که همان طفل امام(ع) را دفن کرد و پس از اتمام کفن و دفن نزد من آمد و سراغ نامه ها را گرفت! در همین حین گروهی که از قم آمده بودند به سمت جعفر رفتند تا او را امتحان کنند و در مورد امامت او یقین حاصل نمایند؛ لذا از او خواستند بگوید که نامه هایی که در دستشان است از سوی چه کسانی است و داخل کیسه ای که در دست دارند چه چیزی وجود دارد؟ اما جعفر در پاسخ گفت که این مردم از من انتظار علم غیب دارند! من از کجا باید بدانم داخل کیسه چیست؛ در واقع جعفر با این سخن بیان کرد که امام نیست چون امام علم غیب دارد.   این مدرس دانشگاه اضافه کرددر همان هنگام امام عصر(عج) اسم نامه رسان ها را تک به تک بیان کرده و فرمودند در داخل کیسه هزار اشرفی وجود دارد که ده تای آن روکش طلا دارد. وی ادامه داد:بدین ترتیب مردم امام عصر را شناختند و جعفر نیز به عنوان کذاب معرفی شد اما وقتی جعفر این چنین خوار شد برای تلافی نزد معتمد عباسی رفت و تمام ماوقع را گزارش داد که این عمل یکی از خیانت های بزرگی است که در حق شیعیان انجام گرفته است.

نیکوکار در خصوص فصل تازه ی جهان اسلام پس از به امامت رسیدن امام زمام(عج) گفت: مردمان عصرهای گذشته حداقل ظاهر امام خود را درک کردند اما ما در عصر امروز حتی از دیدن ظاهر امام خود نیز محرومیم اما این محرومیت برکاتی هم دارد چرا که عبادت خداوند در زمان غیبت امام قطعا ارزش بیشتری نسبت به سایر مواقع دارد.   نیکوکار افزود: این فصل تازه دو بخش دارد که آنها را غیبت صغری که ۶۹ سال به طول انجامید و غیبت کبری می نامیم. وی ادامه داد: البته امام زمان(عج) در زمان غیبت صغری به واسطه ی نواب اربعه که به لحاظ علمی و معنوی در درجات اعلی قرار داشتند، با مردم در ارتباط بودند اما پس از اینکه ۶۹ سال به پایان رسید، امام زمان(عج) به علی بن محمد سمری آخرین نایب خودفرمود عمر تو پس از شش روز به پایان می رسد اما پس از خود نایبی را معرفی نکن چرا که عصر غیبت کبری آغاز می شود.

وی اظهار کرد:در جلد ۲۷ وسایل الشیعه، صفحه ی ۱۳۱ از امام حسن عسگری(ع) نقل شده است؛از میان فقها کسی که محافظ روح خود است، از دین حفاظت می کند، با هوای نفس خود مخالف است و مطیع امر مولای خود می باشد، مردم باید از او تقلید کنند؛ همچنین امام زمام(عج) نیز می فرماید: باید در جریانات به راویان حدیث مراجعه کنید؛ راویان حدیث نیز همان کارشناسان دین هستند و این دو سخن از امامان بزرگوار ما ادله ای است برای اثبات ولایت فقیه. گفتنی است؛ امام حسن عسکری پدر بزرگوار مهدی موعود(عج) پیشوای غائب شیعیان است که در سال ۲۶۰ ق در حالی که یگانه پسرشان در جایگاه آخرین حجت الهی در سن پنج سالگی قرار داشت، به شهادت رسیدند و در خانه خود در سامرا، کنار مرقد مطهر پدرشان به خاک سپرده شدند.                    نهم ربیع الاول، آغاز امامت امام زمان(عج) مبارک باد.

مشکات آنلاین : موزه‌ی منوچهر شیبانی کاشان هم‌زمان با سی‌ودومین سال‌مرگ «حسن تفضلی» پدر صنعت نساجی ایران طی روزهای پنج‌شنبه و جمعه نهم و دهم آبان‌‌ماه، با برگزاری یادمانِ حسن تفضلی به ارجداشت این بزرگ‌مردِ کارآفرینِ تاریخِ معاصر منطقه‌ی کاشان می‌پردازد.

عصر روز پنج‌شنبه ۹ آبان، از ساعت ۱۹ با حضور فریدون شیرین‌کام (پژوهش‌گر پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی) و مولف کتاب (زندگی و کارنامه حسن تفضلی) به نقد و بررسی این کتاب پرداخته خواهد شد.

هم‌چنین عصر روز جمعه ۱۰ آبان از ساعت ۱۸، سرکار خانم سیما تفضلی با موضوع «بازخوانی شیوه‌ی مدیریتی پدر صنعت نساجی ایران» و محمود ساطع «نویسنده و پژوهش‌گر حوزه‌ی مردم‌شناسی» با موضوع «کارخانه و هویت شهری» به بیان دیدگاه‌های خود می‌پردازند.

موزه‌ی منوچهر شیبانی در خیابان فاضل نراقی، روبه‌روی مسجد آقابزرگ، کوچه فرهنگ ۳۵ قرار دارد.

به مناسبت ایام سوگواری رحلت جانگداز پیامبرعظیم الشان اسلام حضرت محمد ابن عبدالله ص وشهادت جانسوز دوسبط گرانقدرش امام حسن مجتبی ع وامام رضا ع مراسمی به مدت سه شب در عزاخانه این هئیت با شکوه خاصی برگزار شد .

دراخرین شب این مراسم که با مدیحه سرایی کربلایی ابوالفضل شاه نجفی وسخنرانی حجت الاسلام شیخ رضا زهره زارع توام بود قشرهای مختلف مردم با حضور دراین مجلس سالروز شهادت امام علی ابن موسی الرضا ع به فرزند برومندش امام جواد ع تسلیت گفتند.

به گفته حاج اکبر یوسف پور یکی از خدمتگزاران واز موسسین هئیت ,این تشکل مذهبی علاوه بر برگزاری مراسم در مناسبتهای مختلف عزاداری محرم وصفر به ویژه سالروز شهادت امام جوادع برنامه عزاداری در این خیمه امام جواد برپا کرده است .

   وی همچنین افزود: این هئیت طبق سنوات گذشته در دهه اول محرم به مدت ده شب عزاداری داشته است . این مراسم از شب اول محرم شنبه نهم شهریور 98 تا شام روز عاشورا با مدیحه سرائی کربلائی مرتضی کرمی , کربلائی وحید جساس ورضا وحیدی نژاد وسخنرانی حجت الاسلام شیخ رضا زهره زارع وحجت الاسلام رفیعی برگزارشد ودر روزتاسوعا نیزدربازارتاریخی کاشان ودر روز در زیارت سلطان عطابخش س به سینه زنی ونوحه خوانی پرداختند ..

حاج اکبر یوسف پور تاریخ تاسیس هئیت را 1340 شمسی اعلام کرد وگفت : این تشکل مذهبی همچون دیگر تشکلهای مذهبی درآگاه سازی مردم به ویژه درمقابله با رژیم ستمشاهی وپیروزی انقلاب اسلامی وحفظ وحراست ازدست آوردهای انقلاب و پشتیبانی درهشت سال دفاع مقدس با تقدیم بیش از دهها شهید نقش موثری داشته است .

برپایه این گزارش مراسم عزاداری سالروز شهادت امام جواد ع با حضور گسترده ارادتمندان آن حضرت از هفتم مردادماه به مدت 5 شب درخیمه گاه آن حضرت برپا شد .دراین مراسم معنوی پس از سخنرانی حجت الاسلام صدیقی حاج محمود شریفی به مدیحه سرائی ونوحه خوانی پرداخت ودر روز شهادتش عزاداران در بازار کاشان به سینه زنی ونوحه خوانی پرداختند .

گفتنی است ازدواج حضرت امام جواد (ع) با ام‌فضل دختر مامون از مسائلی است که بعضا مورد سئوال قرار می گیرد چرا مامون اصرار داشت دخترش با حضرت جواد (ع) ازدواج کند و به اصرار و اجبار این مسأله صورت گرفت. مامون از این ازدواج دو هدف کوتاه مدت و بلندمدت داشت. پس از شهادت حضرت رضا (ع) شیعه آماده قیام علیه حکومت عباسی شده بود. مأمون دخترش را به حضرت جواد (ع) داد و گفت که ما خصومتی نداریم و همانطور که حضرت رضا (ع) را ولی‌عهد کردم، دخترم را نیز به ازدواج حضرت جواد (ع) درآوردم. این هدف کوتاه مدت مأمون بود. مأمون هیچگونه اعتقادات دینی نداشته، اما می‌دانست وعده پیامبر حق است و طبق فرموده پیامبر، دوازدهمین جانشین پیامبر، صاحب حکومت جهانی خواهد بود. مأمون می‌دانست این مسأله تحقق پیدا می‌کند و دنبال این بود که یکی از مادران آن آقایی که قیام خواهد کرد، دخترش باشد و از بنی‌عباس باشد تا به خیال خودش بنی‌عباس هم در آن حکومت سهمی ببرند.

حضرت جواد (ع) فرزندان زیادی دارند؛ یکی از آنها حضرت موسی مبرقع در قم است؛ حضرت امام هادی (ع) و دیگر فرزندان امام به اراده الهی از ام الفضل صاحب فرزند نشدند و نقشه‌های مامون خنثی شد. امام جواد (ع) پس از ازدواج با ام الفضل، کاخ‌ها را رها کرد و به سمت مدینه حرکت کرد تا اثبات کند که این ازدواج به اجبار بوده است که در نهایت منجر به مسموم شدن و شهادت حضرت جواد (ع) می‌شود.           

به مناسبت فرا رسیدن دهه آخرصفر, ماه عزای پیامبرعظیم الشان اسلام ص ودو سبط گرانقدرش امام حسن مجتبی ع وامام رضا ع مراسم سوگواری در مسجد امام حسن مجتبی ع خ زیارتی با شکوه فراوان برگزار شد .

این مراسم که با مدیحه سرائی کربلائی حسین برزی وسخنرانی حجت الاسلام سید هادی احمدی اصفهانی توام بودوقشرهای مختلف مردم با حضوردراین مجلس عشق وارادت خود را نسبت به خاندان رسالت ابراز داشتند.ز

گفتنی است که 28 صفر مصادف بارحلت پیامبراعظم ص وسالروز شهادت سبط اكبرش ، امام حسن مجتبي ع می باشد ، امامي كه پيامبر خدا او را سيدِ جوانان اهل بهشت معرفي كرد. آن حضرت در طول مدت حيات خويش با ستم ها و جفاهاي فراواني مواجه شد، تا آنجا كه آن دسته از يارانش كه به مقام امامت الهي آن حضرت و عصمت ايشان، معرفتي نداشتند با شنيدن خبر صلح ايشان با معاويه ، به خيمه آن حضرت حمله ور شدند، سجاده را زير پاي ايشان كشيدند و پاي مباركشان را مجروح نمودند. بي آنكه بدانند يا بخواهند بپذيرند كه امام معصوم و حجت خدا هر عملي كه انجام دهد بر اساس دستور الهي مي باشد و جاي چون و چرا و اعتراض ندارد. چرا كه اعتراض به حجت معصوم الهي در واقع اعتراض به خداوند حكيمي است كه عمل امام عليه السلام به امر و رضايت او انجام شده است.

سرانجام آن حضرت با زهر مسموم شدند و كار غربت و مظلوميتشان تا بدانجا رسيدكه بدن مطهرشان در روز تشييع تير باران شد صلي الله عليك يا حسن بن علي المجتبي ع     

اهواز - ایرنا - نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت:دشمن در ایجاد تفرقه بین دو ملت ایران و عراق شکست خورد و نتوانست حرکت عظیم اربعین حسینی را به حاشیه ببرد.

آیت الله عباس کعبی روز یکشنبه در جریان بازدید از پایانه چذابه و بررسی روند حرکت زائران اربعین حسینی از این مرز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به حوادث اخیر در عراق و مشکلات و ضعف های اقتصادی که مردم این کشور از آن رنج می برند بیان کرد: دشمن روی اعتراض های مردم عراق موج سواری کرد تا بتواند بین ۲ ملت ایران و عراق تفرقه ایجاد کند ولی به برکت اربعین حسینی اتحاد دل های مردم ۲ کشور بیش از گذشته شد و دشمن درعمل از رسیدن به اهداف شوم خود شکست خورد.
وی گفت: ۲ ملت ایران و عراق در قضایای اخیر در عراق هوشمندانه عمل کردند و با بصیرت توطئه دشمن را در نطفه خفه کردند و اجازه ندادند دشمن به اهداف خباثت آمیز خود برسد.   
آیت ا... کعبی در ادامه با اشاره به حرکت عظیم مردم در همایش جهانی روز اربعین بیان کرد: به لطف الهی و تلاش مدیران استانی روند حرکت زائران اربعین حسینی از ۲ مرز شلمچه و چذابه مطلوب است و زائران در فضایی آکنده از معنویت و خلوص راهی کربلای معلا و نجف اشرف می شوند.
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری به زائران اربعین حسینی توصیه کرد فرصت حضور در همایش جهانی اربعین را قدر بدانند و از این فرصت به دست آمده برای تعمیق پیوند قلبی با اهداف مقدس امام حسین (ع) استفاده ، و با آن حضرت تجدید بیعت کنند.
وی همچنین از موکب داران به خاطر خدمت رسانی مخلصانه و پرشور در مرزهای چذابه و شلمچه تقدیر کرد و گفت: این شور و اخلاص در خدمت رسانی به زائران حضرت سید الشهدا(ع) در جهان بی نظیر است.
وی روند خروج و ورود زائران را از مرزچذابه مطلوب توصیف کرد.
به گزارش ایرنا حرکت تدریجی زائران اربعین حسینی از اول ماه صفر آغاز شده و تا دو سه روز مانده به اربعین حسینی به اوج خود می‌رسد.
مرز چذابه در ۱۱۰ کیلومتری شمال غرب اهواز و شلمچه در ۱۵ کیلومتری غرب خرمشهر ۲ گذرگاه رسمی تردد زائران اربعین حسینی به عراق ، از خوزستان هستند.
پارسال ۵۵۰ هزار زائر از شلمچه و ۲۳۷ هزار زائر از چذابه برای حضور در همایش جهانی پیاده روی اربعین به نجف اشرف و کربلای معلی عزیمت کردند.
بر اساس تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران و نیز تقویم عراق، ۲۷ مهر روز اربعین است.

گفته بودند مراسم ۸ صبح شروع می‌شود و ما باید حدود ساعت ۶ صبح خود را به اتوبوسی برسانیم که جنب اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان مستقر بود و می‌خواست خبرنگاران را به مشهد اردهال ببرد تا سرِ وقت برای «قالیشویان» آماده شویم. جز من و عکاس همراهم و یک عکاس دیگر که از تهران آمده بودیم، چهارپنج نفر دیگر، بچه‌های خبرنگارِ کاشانی بودند که برای انعکاس این اجتماع سالانه می‌خواستند به اردهال در ۴۲ کیلومتری کاشان بیایند.

در همان ساعات اول صبح، جمعیت زیادی خود را به مشهد اردهال رسانده بودند و خیلی‌ها هم چادر زده بودند و مشخص بود که از شب قبل در اطراف و اکناف حرم حضرت علی بن محمد باقر (ع) مقیم شده بودند و تا چشم کار می‌کرد، ماشین‌های پارک شده بود.

بازرسیِ سفت و سختی شدیم. هر آنچه در کیف‌مان بود وارسی کردند، نام‌مان را در فهرست خبرنگاران اعلام شده چک کردند و با کارت خبرنگاریِ آویزان بر گردن‌مان تطبیق دادند و مجوز گرفتیم وارد صحن حرم شویم. گفتند هرجا خواستید برای گزارش یا عکاسی می‌توانید بروید جز پشت‌بام‌ها که آنجا قرق نیروهایی است که قرار است امنیت مراسم را تامین کنند.

برنامه‌ کمی پیش از ۸ صبح آغاز شد و دو مراسم همزمان جریان گرفت؛ عده‌ای در شبستان، قالی لوله‌شده‌ای را از اتاق مشخصی خارج کردند و روی دست بردند و در محلی خاص قرار دادند و مشغول عزاداری شدند و گروهی دیگر، ذکرگویان، چوب به دست، به صحن آمدند و کمی بعد، سخنرانی یکی از روحانیان آغاز شد. از این لحظه مراسم قالیشویان آغاز شد و حدود چهار ساعت به طول انجامید و تا موعد اذان ظهر و نماز جمعه ادامه یافت.

عزاداری‌ها که تمام شد، ساعت حول‌وحوش ۹ و ۳۰ دقیقه صبح بود. حالا باید قالی را تحویل همان‌هایی می‌دادند که در صحن منتظر مانده بودند. هروله‌کنان قالی از جای خود برداشته و دور ضریح طواف داده شد. اهالی خاوه حالا قالی را به اهالی فینِ کاشان تحویل دادند.

گروهی جلودار بودند. آنان همان چوب به دست‌ها بودند که چوب‌های خود را به هم می‌زدند و ذکری بر لب داشتند و از پس‌شان، کسانی بودند که تا چشمه مشایعت‌کننده قالی شده بودند. قالی باید به چشمه‌ای در همان حوالی می‌رفت تا به شکلِ نمادین شسته شود. عده‌ای هم، در آنجا در حال سینه‌زنی بودند و کسی برایشان نوحه می‌خواند.

حدود ساعت ۱۱ جمعیت دوباره به صحن گسیل شد. حالا باید همان قالی را فینیها به خاوه‌ای‌ها پس می‌دادند. اتفاقی که البته به‌سبب حجم عظیم عزاداران تا حوالی اذان ظهر به طول انجامید. آنان قالی را تحویل گرفتند و بر سر و سینه‌زنان، در همان اتاقی قرار دادند که صبح خارج کرده بودند، تا «قالیشویانِ» سال آینده.

مراسم که تمام شد، دنبال کسی می‌گشتم که درباره این مراسم بگوید و من بشنوم. از خدّام پرس‌وجو کردم و به «علیرضا قاسمی» رسیدم که معاونت خادمان افتخاری این آستان مقدس را برعهده دارد و پای صحبت‌هایش نشستم  تا هم از این امامزاده جلیل‌القدر بگوید و هم درباره این آیین سنتی. او این‌طور می‌گوید که حضرت ابوالحسن علیبنمحمدالباقر (علیه‌السلام) فرزند بلافاصل امام محمدباقر، برادر امام جعفرصادق و پدرزن امام موسی‌کاظم (علیهم‌السلام) است و بیش از ۳۰۰ کتاب نَسَبی از جمله مهم‌ترین کتاب نسب یعنی «نسب قریش» که متعلق به قرن سوم هجری است، از وجود ایشان خبر داده‌اند.

ایشان تنها امامزاده‌ای در ایران است که با دعوت رسمی مردم وارد ایران شده چون دیگر امامزادگانی که به ایران آمدند یا به‌خاطر عشق و علاقه به حضرت رضا بوده یا به‌خاطر امنیتی که در ایران وجود داشته است، چون اهل‌بیت در سرزمین عراق و مکه و مدینه امنیت لازم را نداشتند. و دیگر آنکه چون نماینده امام صادق هم بود و مأموریتش تمدید شد، به نایب‌الامامین معروف است.

اما در سال ۱۱۳ هجری تعدادی از اهالی فین و چهل‌حصاران و اردهال نامه‌ای به امام محمدباقر نوشتند و از حضرتش درخواست یک مبلغ و راهنما کردند. عامر بن ناصر فینی به نمایندگی از مردم به مدینه رفت و نامه را تقدیم کرد. حضرت فرزندش علی را فرستاد. ایشان وسایل سفر را آماده کرد درحالی‌که شکل سفر حالت گریان داشت و وقتی سبب را پرسیدند، فرمود من می‌دانم دیگر از این سفر برنمی‌گردم. با توجه به اینکه امنیت کامل در مسیر نبود از راه جاسب وارد روستای «خاوه» شدند که قبلا خوابِق نام داشت. مردم آنجا وقتی شنیدند حضرت آمدند به استقبال آمدند. مردم خاوه سه سال میزبان ایشان شدند و به تبلیغ و ارشاد مردم پرداختند. خیمه‌های خود در همین مکانی که هم‌اکنون بارگاه ایشان است، مستقر کردند تا در دسترس همه باشند و فصل سرد سال را هم به کاشان می‌رفتند و در مسجد جامع کاشان نماز می‌گزاردند. اما حکام زمانه وقتی پیروان حضرت را دیدند که روزبه‌روز بر تعدادشان افزوده می‌شود، تاب نیاوردند و شبانه لشکر کشیدند. وقتی به اهالی خاوه خبر رسید، خیلی‌ها ازجمله بزرگان آنجا مانند خواجه جلال‌الدین، خواجه ملکشاه و باباظهیر خوابقی آمدند و در رکاب ایشان به شهادت رسیدند. پیکی هم به فین رفت ولی وقتی مردم فین به اینجا رسیدند، حضرت به شهادت رسیده بودند. حضرت وقتی یارانش به شهادت رسیدند، به دره‌ای در چهارکیلومتری اردهال به نام ازناوه رفت و در ۲۷ جمادی‌الثانی ۱۱۶ هجری - یعنی ۵۵ سال پس از حادثه عاشورا - در محاذی همان دره به شهادت رسید و مانند حضرت سیدالشهدا، سر از بدنش جدا کردند و آنجا حالا به نام «قتلگاه» زیارتگاه عاشقان است. هم‌اکنون این محل را کربلای ایران نامگذاری کرده‌اند و آن هم به این دلیل است که نوع شهادت، تعداد یاران و رشادت‌هایی که در حماسه اردهال رخ داد بسیار به حماسه کربلا شباهت دارد. ۲۹ سال بعد از شهادت، نخستین گنبد و بارگاه ساخته شد اما قدمت بنای فعلی به دوره سلجوقیان می‌رسد که بعد، در دوره صفویه و قاجاریه تکمیل و گسترش یافت.

اما حالا به یاد آن حضرت، هر سال آیین سنتی قالیشویان در مشهد ایشان برگزار می‌شود که قدیمی‌ترین سند آن که در آرشیو ملی ایران موجود است، به بیش از ۲۰۰ سال پیش برمی‌گردد. با این حال، تحریفی که در آن شده است بسیار است ولی آنچه مسلم است، قالی نماد پیکر مطهر است که اهالی فین پیکر مطهر را در بهترین چیزی که داشتند یعنی قالی پیچیدند. وقتی مراسم آغاز می‌شود قالی را با گلاب می‌سازند و وارد حرم می‌کنند گویی دارند با پیکر آقا وداع می‌کنند. همزمان اهالی فین هم در صحن به عزاداری می‌پردازند. وقتی عزاداری خاوه‌ای‌ها تمام می‌شود قالی را با احترام به اهالی فین تحویل می‌دهند.

مردم عزادار فین که از شب قبل با پای پیاده از فین حرکت کرده‌اند با چوب که نماد سلاح است، قالی را کنار چشمه همراهی می‌کنند. در اینجا، قالی شسته نمی‌شود بلکه کنار چشمه چوب‌ها داخل آب می‌رود و به آن پاشیده می‌شود. عده‌ای هم جلو آن عزادارای می‌کنند انگار دارند شهید را روی دست تشییع می‌کنند. در نهایت قالی را در صحن عامر بن ناصر فینی به اهالی خاوه می‌دهند. آن‌ها هم دور ضریح طواف می‌دهند تا سال بعد. قبلا یکی از فرش‌های داخل حرم لوله می‌شد ولی سه سال است که قالی را اهالی خاوه بافتند و اهالی فین هم مواد اولیه آن را تامین کردند که مختص همین مراسم است و حین مراسم چنین می‌خوانند:

عزا عزاست امروز، روز عزاست امروز

 مردم فین و خاوه صاحب عزان[عزایند] امروز

یا:

عزا عزاست امروز، روز عزاست امروز

حضرت سلطانعلی پیش خداست امروز

وقتی در پایان پرسیدم که چرا قالیشویان تنها آیین مذهبی ایران است که تاریخ برپایی آن به تقویم شمسی است، توضیح داد: «وقتی تشیع به ایران رسید، کاشان یکی از نخستین مقاصد آن بود. آنان جشن مهرگان را که همیشه همین موقع از سال برگزار می‌شود و آن هم آیینی ملی مذهبی بود، بن‌مایه اسلامی بخشیدند. زیرا تاریخ وقوع شهادت حضرت علی بن محمدباقر به شمسی، در ۱۵ مرداد آن سال بوده ولی مردم کاشان با این تبدیل تاریخ، کوشیدند تا آن جشن را با این همزمانی معنویت ببخشند.»

حالا که از تجربه قالیشویانِ امسال که جمعه ۱۲ مهر برگزار شد، برگشته‌ایم، شاید مطالعه «قالی‌شویان: مناسک نمادین قالی‌شویی در مشهد اردهال» که مردم‌شناس شهیر، علی بلوکباشی نوشته و در مجموعه «از ایران چه می‌دانم؟» ازسوی دفتر پژوهشهای فرهنگی منتشر شده، مفید باشد.

عکس‌ها: امیرعباس آقابابازاده

 

نظر شما

 
2 + 13 =
 

مراسم مقتل خوانی استاد رضا زاده در عاشورای حسینی با حضورجمعی از ارادتمندان حسینی از سوی هئیت رهروان عترت در مسجد عربی کاشان برگزار شد.

این مراسم که با مدیحه سرائی حاج رضاصدوقی توام بود استادرضا زاده درسخنانی مظلومیت حضرت اباعبدالله الحسین ع درصحرای کربلا را مورد بررسی قرارداد وگفت: امام حسین ع در پیامی اعلام کرد هرکس به من ملحق شود بشهادت می رسد این درحالی بود او را از سفر به کربلا نهی می کردند وعاقبت درروز عاشورا 30 هزار نفر در برابر 72 نفر صف آرائی کردند

وی به افرادی که در منبر هرچی از دهنشون درمیاد نسبت به شهدای مدفع حرم ورهبری جسارت می کنند که چه کردید میگم طی چند سال حضور داعش در منطقه 4هزار شهید مدافع حرم تقدیم کردیم هم سوریه حفظ شد وهم عراق وهم زن وبچه هایمان همه اسارت نرفتند, بی معرفت این امنیت برای شما غصبی وحرامتان هست , مگر که نشنیدی که مادرانی را از بچه هاشون جدا کردند وپس از مدتها تجاوز وگرسنگی غذائی به آنها دادند وبعدا گفتند این گوشت فرزندان شماست . چنین جنایاتی در تاریخ سابقه نداشته واگر یکهزار شهیدی ایرانی مدافع حرم رابه موقع نداده بودیم خدا می داند چه برسرما که باهدف ایران در منطقه آمده بودند,وامام حسین ع شهیداین جهل هاشدند. واین حرکت با انتقال پرچم حضرت ابوالفضل ع ونصب برگنبد حضرت زییب س اجرائی شد .

استاد رضا زاده دربخش دیگری از سخنانش با ذکر نمونه هائی از ایثاروفداکاری در روز عاشورا اهمیت گریه برابا عبدالله الحسین ع راکه مظلومانه بشهادت رسیدند یادآور شدوافزود ائمه معصومین س تاکید کردند هر وقت مصیبتی به شما می رسد در رثای امام حسین ویارانش نوحه سرائی کنید .

آیین ترحیم درگذشت والده دکتر سعید نمکی « وزیر کاشانی بهداشت، درمان وآموزش پزشکی»،شامگاه یکشنبه با حضور انبوه اقشار مختلف مردم کاشان در مسجد جامع زیارت حبیب بن موسی علیهماالسلام برگزار شد.

به گزارش کاشان آنلاین، در این آیین ترحیم که با حضور حضرت آیت الله یثربی، برخی شخصیتهای برجسته از جمله مهندس محلوجی و دکتر فاضل «وزرای اسبق معادن و فلزات و بهداشت و درمان»، دکتر حجت «نخستین ریس سازمان میراث فرهنگی کشور»، کلانتری «رییس سازمان حفاظت محیط زیست و وزیر اسبق کشاورزی»، جمعی از مدیران، مسؤلان و معاونان دستگاههای اجرایی و همچنین اقشار مختلف مردمی شهرستان کاشان نیز همراه بود،حاضران ضمن قرائت فاتحه و طلب علو درجات برای «مرحومه ایرانخواهی» از درگاه خداوند متعال ، ضایعه درگذشت این بانوی مکرمه را به فرزند ایشان دکتر سعید نمکی تسلیت گفتند.

 

به مناسبت فرا رسیدن ماه عزای حضرت ابا عبدالله الحسین ع و72 تن از یاران پاکباخته اش آئین ویژه زیارت عاشورا در بیت حاج عباس احتشام برگزار شد .

این مراسم که در دهه اول محرم وبا حضورشخصیتهای نخبه شهر اعم از سیاسی اجتماعی , فرهنگیان, پزشگان , اصناف وبازاریان ودیگر قشرهای مختلف مردم علاقمند برگزار شد , شرکت کنندگان ضمن بهره گیری از فیوضات معنوی دعاها وزیارات وارده ازسخنان ارزشمند استاد عباس احتشام استفاده کردند .

در این مراسم همچنین مداحان اهلبیت س از جمله حاجی آقا حلاجی درفضائی آکنده ازحزن واندوه در سوک سالار شهیدان حسین ابن علی ع ویاران پاکباخته اش ومصائبی که به خاندان مطهرش وارد شده است به نوحه خوانی وسینه زنی پرداختند .

یکی از رسائل ملاصدرا، رساله سه اصل است که در آن، همزمان متشبّهان به علم و صوفیان بازیگر را نقد می کند.وی ضمن بحث، گریزی هم به کربلا و شهادت امام علی و حسن مجتبی و دیگر امامان (علیهم السلام) می زند، و شهادت آنان را بیش از آن که بدست قاتلان و ضاربان مستقیم آنان بداند، ناشی از رفتار ریا کارانه و نفاق مشتبهان به اهل علم و تقوا می داند.

تعبیر او در باره شهادت امام علی علیه السلام جالب است که حضرتش «نه به ضرب ابن ملجم، بلکه به سکنجبین شهد صلاح ابوموسی اشعری و سرکه نفاق عمرو بن عاص شرب شهادت نوشید». امام حسین علیه السلام را هم شهید سقیفه می داند نه خنجر بیداد شمر بن ذی الجوشن.
عبارت او این است:
پس زنهار که به علم ظاهر و صلاح بی بصیرت، مفتون و مغرور نگردی، که هر شقاوتی که به مردودان راه یافت، از غرور علم ظاهر و عمل بی ‌اصل راه یافت، و آنچه در قصص الانبیاء خوانده‌ای یا از احوال شهداء و اولیاء شنیده‌ای، از مصیبتها و محنتها که بخاندان نبوت و ولایت و اهل بیت عصمت و طهارت راه یافته، اگر نیک دریابی، آنها همه از نفاق و کید اهل شید و ریا و غدر و حیله متشبهان باهل علم و تقوی برخواسته.
علی مرتضی علیه السلام نه بضرب ابن ملجم بر زمین افتاد، بلکه بسکنجبین‌ شهد صلاح ابو موسی اشعری و سرکه نفاق عمرو بن عاص شربت شهادت نوشید،
و امام حسین علیه السلام نه بخنجر بیداد شمر ذی الجوشن خوابید، بلکه بمعجون افیون پر سمّ مکر و افسون و تریاق پرزهر اتفاق اهل نفاق خونش با خاک کربلا آمیخته شد، که" قتل الحسین یوم السقیفة".
و همچنین پارهای جگر حسن مجتبی علیه السلام از کید و غدر نهانی معاویه بخاک محنت ریخت،
و برین قیاس هر چه بسائر ائمه علیهم السلام واقع شده همه بزور شید اعدا و مکر و تلبیس ارباب رزق و ریا بوده، و با این همه ظلم و بیداد و فتنه و فساد که ازیشان سرزد ذره‌ای از جاه و قدر و منزلت اهل ولایت و حقیقت کم نگشت،
و در دنیا و آخرت معزز و مکرم بودند و خواهند بود بلکه این طایفه اعداء خود را در دین و دنیا رسوا کردند و بعذاب سرمد و سخط الهی تا ابد خویشتن را مبتلی ساختند.

آنان که ره دوست گزیدند همه
در کوی شهادت آرمیدند همه
در معرکه دو کون، فتح از عشق است
با آن که سپاه او شهیدند همه
(رساله سه اصل، ج‌1، ص: 122)

* منبع: کانال تلگرام نویسنده